Onlangs zat ik in het vliegtuig van Zanzibar naar Nederland. Een directe vlucht, met een korte tussenstop op Dar es Salaam waarbij we in het vliegtuig konden blijven zitten. Althans, dat was het plan. Een van de banden van het vliegtuig liep langzaam leeg en na uren wachten werd duidelijk dat die niet gemaakt kon worden. We moesten het vliegtuig uit en een hotel in Dar es Salaam boeken. Uiteindelijk heb ik hier twee nachten geslapen en vloog ik met 48 uur vertraging naar huis. Flink balen dus! Maar gelukkig hoefde ik zelf niets te betalen en kreeg ik een mooie compensatie. In dit blog lees je waar je recht op hebt als je vlucht vertraging heeft, hoe je dat aanvraagt en welke vergoeding en compensatie ik kreeg.
Lees ook: 7 dingen die je moet regelen als je op reis gaat
Vlucht vertraging
First things first: waar heb je recht op als je vlucht vertraging heeft? Dat ligt eraan hoeveel vertraging je hebt. Als je vlucht meer dan twee uur vertraging heeft, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je van ‘een redelijke hoeveelheid’ eten en drinken te voorzien. Vaak krijg je dan een tegoedbon, maar het kan ook zijn dat je het zelf moet voorschieten. Bewaar in dat geval je bonnetjes goed, en maak er voor de zekerheid meteen een foto van zodat je ze niet kwijtraakt.
Welke vergoeding bij vertraging vliegtuig?
Als de vertraging veel langer dan 2 uur duurt, moet de luchtvaartmaatschappijen een hotelovernachting en vervoer daarnaartoe regelen. Meestal wordt er dan één hotel geboekt waar iedereen van die vlucht naartoe wordt gebracht. Wordt dit niet aangeboden? Dan is het weer een kwestie van bonnetjes bewaren en alle extra gemaakte kosten achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Hoe je dat doet lees je verderop in dit blog.
Hoeveel compensatie bij vertraging vlucht?
Naast de vergoeding van maaltijden, hotelovernachting(en) en vervoer, heb je bij een vertraging van meer dan drie uur recht op compensatie. Dit is een vergoeding voor het ongemak en ligt tussen de €250 en €600 per passagier. De hoogte hangt af van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. Een overzicht:
- Bij vluchten tot 1.500 km: € 250.
- Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 km: € 400.
- Bij vluchten van meer dan 3.500 km, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
- Bij vluchten van meer dan 3.500 km, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Sommige luchtvaartmaatschappijen laten je kiezen tussen geld of een voucher. De voucher is meer waard – bijvoorbeeld een voucher van €800 in plaats van €600 – maar is maar 1 jaar geldig.
Let op: je hebt geen recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht. Denk hierbij aan stakingen van derden (zoals de verkeersleiding of het luchthavenpersoneel), slechte weersomstandigheden (zoals sneeuwstormen), terrorisme, medische noodlandingen of natuurrampen. Technische problemen vallen niet onder overmacht, terwijl veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. Een goeie om even op te letten dus!
De regels voor compensatie bij vertraging gelden voor:
- Alle vluchten binnen de Europese Unie
- Alle vluchten die vertrekken vanuit de Europese Unie naar een land buiten de EU
- Alle vluchten die aankomen in een EU lidstaat en uitgevoerd worden door een Europese luchtvaartmaatschappij
Hoe vergoeding aanvragen?
Als je in aanmerking komt voor een vergoeding en/of compensatie voor een vertraagde vlucht, moet je zelf een claim indienen. Dit doe je heel gemakkelijk online. Ik vloog zelf met KLM toen mijn vlucht 48 vertraging opliep, dus die neem ik even als voorbeeld. Op de website vind je een lijstje opties, waaronder ‘vergoeding’. Klik hierop, lees de uitleg en klik op ‘vergoeding aanvragen’. Zorg dat je de boekingscode, vluchtnummer en eventuele bonnetjes bij de hand hebt. Dan is het zo gedaan!
Vloog je met een andere luchtvaartmaatschappij? Die heeft natuurlijk ook zo’n soort formulier op de website. Google ‘vergoeding vertraging vlucht’ en zet de naam van de luchtvaartmaatschappij erbij.
Lees ook: Reis essentials: 10 dingen die je altijd moet inpakken
Mijn ervaring & compensatie
Ik vloog dus van Zanzibar naar Nederland, maar strandde in Dar es Salaam: de voormalige hoofdstad van Tanzania. Een van de banden van het vliegtuig liep langzaam leeg en na uren wachten werd duidelijk dat die niet gemaakt kon worden. En waar KLM dit normaal gesproken regelt, moesten we nu zelf een hotel in Dar es Salaam boeken. Grote paniek, want het was inmiddels middenin de nacht en ik was alleen. Gelukkig kon ik uiteindelijk met een ander Nederlands stel mee in de taxi en naar een hotel.
Van KLM kregen we een document met daarop de richtlijnen van de vergoeding. Hierop stond: €25 per maaltijd, €125 per overnachting en €50 voor vervoer. Dit was erg fijn, want zo weet je toch een beetje waar je aan toe bent. Uiteindelijk heb ik twee nachten in Dar es Salaam moeten slapen en vloog ik met 48 uur vertraging naar huis.
Eenmaal thuis heb ik een vergoeding voor alle gemaakte kosten én compensatie bij KLM aangevraagd. De gemaakte kosten bestonden uit 2 nachten in een hotel, vervoerskosten, 3 maaltijden per dag, telefoonkosten en een aantal noodzakelijke boodschappen zoals zonnebrandcrème en een reisstekker. Daarnaast heb ik een compensatie aangevraagd voor een vlucht van meer dan 3.500 km met meer dan 4 uur vertraging bij aankomst. Hierbij kon ik kiezen tussen €600 in geld of een KLM voucher van €800. Dit is allemaal super snel afgehandeld: nadat ik online alles had ingevuld werd ik door een medewerker gebeld om alles te bespreken en binnen een maand stond al het geld op m’n rekening. Super fijn!
Lees ook: Relaxed op reis na een overnachting bij Hilton Schiphol