Een hotelkamer als kantoor huren is ideaal. Want thuiswerken is gezellig, maar kost ook veel energie en is niet altijd even makkelijk. Tegelijkertijd zitten veel hotels met lege hotelkamers en weinig inkomsten. Dus een hotelkamer als werkplek huren is de uitkomst! Van de nood een deugd maken. Veel hotels bieden dit tegenwoordig aan, waarbij de kamer gedurende een werkdag van jou is. De prijzen liggen tussen de €35 en €50, en dan kun je de hotelkamer meestal voor een hele werkdag gebruiken, en soms zelfs tot de avond. Goede deal, toch? Lees verder voor de voordelen en mijn ervaring!
Lees ook: Productief thuiswerken: een stappenplan
Een hotelkamer als kantoor
Nu hotels in verband met de corona maatregelen nauwelijks boekingen hebben, verhuren ze een kamer als werkplek. Ze zien het als een manier om de lege kamers te vullen en toch nog wat inkomsten te hebben. Tegelijk helpen ze mensen die thuis geen rust of ruimte hebben om geconcentreerd te werken. Geen gek idee, als je het mij vraagt. Hotelkamers hebben toch meestal al een bureau met stoel, badkamer met wc, koffiemachine en gratis wifi. Meer heb je niet nodig – naast je eigen laptop! Daarnaast zijn hotelkamers vaak net even wat inspirerender dan een ‘normaal’ kantoor. En het is een leuke manier om eens hotels in je eigen stad van binnen te zien! Als je dat al niet deed door middel van staycations.
De voordelen van thuiswerken in een hotel
Er zitten veel voordelen aan een werkplek in een hotel:
- Je kunt thuis thuis laten. Door thuiswerken is de scheiding tussen werk en thuis veelal verdwenen. Door een hotelkamer als werkplek te huren, trek je ’s ochtends thuis de deur achter je dicht, ga je naar hotelkantoor, en kom je ’s avonds weer terug. Alsof je ouderwets naar je werk gaat!
- In een hotelkamer word je niet gestoord dus kun je lekker gefocust aan het werk. Geen irritante huisgenoot, overvolle wasmand die je aanstaart, of andere klusjes in huis die je nog moet doen.
- Een nieuwe omgeving prikkelt je creativiteit.
Lees ook: 5x fijne yoga oefeningen & lessen voor thuiswerkers
Werkplek in een hotel in Den Haag
Deze week werkte ik een dagje vanuit boutique hotel La Paulowna in Den Haag. Alleen het interieur al is zo mooi, reken maar dat je daardoor nieuwe inspiratie krijgt! De kamers hebben grote ramen, dus zijn lekker licht. Verder is alles wat je nodig hebt aanwezig. Denk aan een Nespresso koffiemachine, waterkoker, tafel en stoel om aan te werken, servies om eventueel je lunch op te eten, en natuurlijk een wc – ook niet onbelangrijk, en zelfs die is mooi gestyled. Voor een hotelkamer voor een werkdag betaal je bij La Paulowna €45 op basis van 1 persoon, inclusief koffie, thee en water. Zonder gebruik van douche en bed.
Er zijn in totaal 9 suites waar je uit kunt kiezen, waaronder:
Lunch nodig? In het Zeeheldenkwartier zitten genoeg fijne zaakjes. Mijn aanraders: Plenty, Fast & Vegan, Appeltje Eitje en FOAM. Allemaal tentjes met veel (of alleen maar) vegan opties!
Lees ook: La Paulowna: een heerlijk boutique hotel in Den Haag
Werkplek in een hotel in Amsterdam
Een maandje geleden werkte ik samen met een vriendin een dagje vanuit Hotel TwentyEight in Amsterdam-Zuid. Dit is van dezelfde eigenaren als Hotel Boat & Co, wat in de Amsterdamse Houthavens zit. Bij beide hotels zijn de kamers ingericht als appartement, inclusief volledig ingerichte keuken. Helemaal ideaal voor een dagje werken dus! Enne, ook voor de borrel daarna natuurlijk. We namen een fles wijn mee die we bij aankomst in de hotelkamer in de koelkast zetten, en rond een uur of 16:00 was het tijd voor de vrijmibo! Waren we ook meteen op tijd weer thuis voor de avondklok.
Dit bericht bekijken op Instagram
Bij zowel Hotel Twenty Eight als Hotel Boat & Co boek je een hotelkamer als werkplek voor €45. De kamer is dan van 8:00 tot 20:00 uur tot jouw beschikking, met een maximum van 2 gasten. Lunch nodig? Geen probleem, je bestelt gewoon roomservice bij Cafe Restaurant Vessel!
Lees ook: Hotel Boat & Co: slapen met uitzicht op het IJ
Een ander hotel in Amsterdam waar je een kantoor kunt huren is The Delphi. Dit hotel in Amsterdam-Zuid biedt een aantal arrangementen aan, waaronder de ‘Workation 36hrs’. Voor €99 heb je een hotelkamer met bureau twee dagen tot je beschikking. Daarnaast heeft The Delphi hotel ook een aantal kantoren die je voor een dag, week of maand kunt huren.
Lees ook: Op workation bij The Delphi in Amsterdam-Zuid
Er zijn natuurlijk nog veel meer hotels die hun kamers als werkplek verhuren. Heb je een hotel op het oog? Stuur ze gewoon eens een berichtje. Wie niet waagt, wie niet wint! Inspiratie nodig? Dit zijn een aantal van mijn favoriete hotels in Nederland:
Wat zeg jij ervan, ga je ook een hotelkamer als kantoor huren?